Pierwszy koncert w nowym gmachu Muzeum Historii Polski - Muzeum Historii Polski w Warszawie SKIP_TO
Wizyta w muzeum GO_TO_SHOP
czas czytania:

Pierwszy koncert w nowym gmachu Muzeum Historii Polski

orkiesta i chór w sali audytoryjnej muzeum historii polski
28 września w Audytorium Muzeum Historii Polski odbył się koncert z okazji otwarcia siedziby Muzeum na warszawskiej Cytadeli. W części pierwszej zaproszeni goście mieli okazję usłyszeć preludia, mazurki, ballady, scherza, nokturny Fryderyka Chopina w wykonaniu pianistów Janusza Olejniczaka i Tomasza Rittera. Natomiast w części drugiej odbyło się nadzwyczajne wykonanie Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego przez Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Kirilla Karabitsa.
muzycy orkiestry powiększ
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
MHP/Maciej Cioch

Utwory Chopina to arcypolskie dziedzictwo kultury. Nieustannie żywe, wciąż na nowo interpretowane, symbolizujące ciągłość, ale i zmienność narodowych dziejów. Podczas uroczystego koncertu z okazji inauguracji Muzeum Historii Polski utworów największego narodowego kompozytora, w wirtuozerskim wykonaniu, po prostu nie mogło zabraknąć. 
Polskie Requiem to nie tylko akt kompozytorskiego mistrzostwa Krzysztofa Pendereckiego. To również krystalizująca się z czasem wielka forma kantatowo-oratoryjna, stanowiąca  świadectwo pamięci tragicznych wydarzeń polskiej historii. Lament Lacrimosa powstał na uroczystość odsłonięcia pomnika Ofiar Grudnia '70, symbolizującego walkę robotników z komunistyczną władzą. Wykonanie utworu 16 grudnia 1980 roku w Gdańsku stało się manifestacją siły Solidarności. Z kolei modlitwa błagalna Agnus Dei została wykonana podczas uroczystości żałobnych Prymasa Stefana Wyszyńskiego w maju 1981 roku.

Po wprowadzeniu stanu wojennego Penderecki sięgnął do kolejnych tekstów liturgii mszy żałobnej. Dies irae zadedykował Powstaniu Warszawskiemu – bohaterskiej i tragicznej walce o niepodległość, której pamięć była niszczona przez komunistów. Drugą – Recordare Jesu pie – poświęcił pamięci ofiary życia Ojca Kolbego w niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz. Część Libera me, Domine, oparta na tekście responsorium i poprzedzająca finał Polskiego Requiem przywołuje tragedię Katynia – zatajaną przez lata prawdę o dokonanym przez sowieckie władze mordzie tysięcy oficerów polskich. 
Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości kompozytor włączył do Polskiego Requiem pochwalne Sanctus, przesuwające punkt ciężkości utworu w stronę „sfery światła”. Wreszcie, Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II, skomponowana w roku 2005 po śmierci Papieża Polaka, zamknęła ostatecznie całość Polskiego Requiem.
Piotr Nowacki (bas) powiększ
Piotr Nowacki (bas)
MHP/Maciej Cioch

Galeria

1/4

Powiązane Aktualności

1/4