Koncert inauguracyjny. Otwarcie Muzeum Historii Polski - Muzeum Historii Polski w Warszawie SKIP_TO
Wizyta w muzeum GO_TO_SHOP
koncert
dorośli

Transmisja z koncertu
na otwarcie
Muzeum Historii Polski

godz. 19:00
zdjęcie mężczyzny powiększ
Janusz Olejniczak
fot. Bruno Fidrych

Janusz Olejniczak - pianista

Laureat VI nagrody VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, finalista Międzynarodowego Konkursu Młodych Wykonawców "Concertino Praha”, laureat IV nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Alfredo Caselli w Neapolu. Studiował w Paryżu u Konstantego Schmaelinga i Witolda Małcużyńskiego. Ukończył warszawską Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w klasie prof. Barbary Hesse-Bukowskiej. Studia podyplomowe odbył u Wiktora Mierżanowa w Warszawie i Paula Badury-Skody w Essen. Występował niemal we wszystkich krajach Europy oraz w Japonii, obu Amerykach, Australii i na Kubie; brał udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych w Dusznikach, Warszawie, Mariańskich Laźniach, Nohant, Aix-en-Provence i in. Partnerowali mu dyrygenci: Witold Rowicki, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Marek Pijarowski, Charles Dutoit, Grzegorz Nowak, Andrzej Markowski i in. W 1997 r. dał prawykonanie światowe Valse Boston na fortepian i orkiestrę Giji Kanczelego. Autor nagrań dla rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych w Polsce, Francji, Słowacji i Japonii. Autor ścieżki dźwiękowej do filmów: Chopin, pragnienie miłości Jerzego Antczaka oraz Pianista Romana Polańskiego. Występował w Warszawie podczas festiwalu "Chopin i jego Europa". Ma na kocie dwa albumy muzyczne.

Tomasz Ritter - pianista

Zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (2018), laureat wielu konkursów, m.in. IX Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy. Nominowany do „Paszportów Polityki” oraz do nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej”. Dwukrotny stypendysta programu „Młoda Polska” (2019, 2023). W 2019 ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wykonawstwa Historycznego i Współczesnego w Moskiewskim Konserwatorium im. P. Czajkowskiego. W latach 2019-2021 odbył studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu u H. Rutkowskiego oraz M. van Delfta, które ukończył z wyróżnieniem. Koncertuje w wielu krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Japonii. Brał udział w wielu festiwalach muzycznych występując solo, kameralnie oraz z towarzyszeniem orkiestry. Współpracował m.in. z Orkiestrą XVIII wieku, {oh} Orkiestrą Historyczną, Bach Collegium Japan, Sinvonią Varsovią, Orkiestrą PR „Amadeus” pod batutą takich dyrygentów jak M. Suzuki, J. Maksymiuk, A. Duczmal, Ł.Borowicz, G. Nowak. Kamerlanie występował m.in. z Kwartetem Martinu, Stradivari Quartett, Royal String Quartet, K. A. Kulką i T. Strahlem, S. Tararą oraz B. Csalogiem. Wydał trzy albumy muzyczne.
zdjęcie mężczyzny powiększ
Tomasz Ritter
fot. Thomas Zydatiss

Prawda o polskiej historii

Dedykacje, którymi zostały opatrzone kolejne części utworu, przywołują przemilczaną przez lata prawdę o doświadczeniach polskiej historii i wskazują na heroiczne świadectwa wiary w wartości najwyższe.

Dwie części utworu powstały w związku z wydarzeniami lat 1980-1981. Lament Lacrimosa został napisany na prośbę Solidarności na uroczystość odsłonięcia pomnika Ofiar Grudnia 70, symbolizującego walkę robotników z komunistyczną władzą. Wykonanie utworu 16 grudnia 1980 roku w Gdańsku podczas uroczystości, która zgromadziła blisko 2 miliony ludzi, stało się manifestacją siły Solidarności. 

Na wieść o śmierci Stefana Wyszyńskiego w maju roku następnego, Penderecki skomponował modlitwę błagalną Agnus Dei na chór a cappella. Wykonana ona została podczas uroczystości żałobnych Prymasa Tysiąclecia, którego nieugięta postawa w obronie wartości duchowych przeciwko władzy totalitarnej miała istotny wpływ na świadomość Polaków. 

Po wprowadzeniu stanu wojennego w wyobraźni kompozytora krystalizował się zamysł stworzenia wielkiej formy kantatowo-oratoryjnej jako świadectwa pamięci tragicznych wydarzeń polskiej historii. Zgodnie z tradycją gatunku requiem Penderecki sięgnął do kolejnych tekstów liturgii mszy żałobnej. Pierwszą część sekwencji Dies irae zadedykował Powstaniu Warszawskiemu – bohaterskiej i tragicznej walce o niepodległość, której pamięć była niszczona przez komunistów. Drugą – Recordare Jesu pie – poświęcił pamięci ofiary życia Ojca Kolbego w Auschwitz. Część Libera me, Domine, oparta na tekście responsorium i poprzedzająca finał Polskiego Requiem, przywoływała tragedię Katynia – zatajaną przez lata prawdę o dokonanym przez sowieckie władze mordzie tysięcy oficerów polskich. 

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości kompozytor włączył do Polskiego Requiem pochwalne Sanctus, które przesunęło punkt ciężkości utworu w stronę symbolicznej „sfery światła”. Wreszcie, skomponowana w roku 2005 po śmierci Papieża Polaka, Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II zamknęła ostatecznie całość Polskiego Requiem.
zdjęcie czarno-białe Krzysztof Penderecki z batutą powiększ
Krzysztof Penderecki
Fot. PAP/A. Rybczyński

Iwona Hossa (sopran)

Jest zaliczana do czołowych sopranistek swojego pokolenia. Jej kunszt wokalny podziwiano w wielu miejscach na świecie. Absolwentka Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Ewy Wdowickiej (1998). Jako solistka związana jest z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi w Polsce i za granicą. Laureatka Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach, III nagrody oraz specjalnej Nagrody Mozartowskiej na 6. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, Konkursu Finalistów Międzynarodowych Konkursów Wokalnych „Orfeo” w Hanowerze. Zdobywczyni Bursztynowego Pierścienia za rolę Konstancji w Uprowadzeniu z Seraju W. A. Mozarta, Medalu Młodej Sztuki za osiągnięcia na scenach operowych, Nagrody im. Andrzeja Hiolskiego za rolę Hanny w Strasznym Dworze S. Moniuszki (TW – ON). Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, Gabriel Chmura, Charles Dutoit, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, John Neschling, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit.
zdjęcie Iwona Hossa powiększ
Iwona Hossa (sopran)

Anna Lubańska (mezzosopran)

Ukończyła z wyróżnieniem Warszawską Akademię Muzyczną w klasie Krystyny Szostek-Radkowej. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari, gdzie otrzymała I nagrodę i trzy wyróżnienia. Do najważniejszych ról w jej repertuarze, które wykonywała na deskach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, należą: Księżniczka Eboli w „Don Carlos”, Amneris w „Aidzie” i Fenena w „Nabucco” Giuseppe Verdiego, a także Herodiada w „Salome” Richarda Straussa, Jadwiga w „Strasznym Dworze Stanisława Moniuszki, Matka Ubu w „Ubu Rex” Krzysztofa Pendereckiego oraz Olga w „Eugeniuszu Onieginie” Piotra Czajkowskiego i Suzuki w „Madama Butterfly” Giacomo Pucciniego. Jest cenioną interpretatorką pieśni. Od 1993 roku jest stale związana z Teatrem Wielkim - Operą Narodową i z tym zespołem występowała między innymi na scenie Moskiewskiego Teatru Balszoj, na Festiwalu Operowym w Wiesbaden, na Festiwalu Afrodyty na Cyprze. Niezależnie od tego śpiewała na scenach operowych i estradach w Japoni, Norwegi, Niemczech, Wielkiej Brytani, Belgi, Francji, Rosji, Monako, Hongkongu. Współpracowała z wieloma znakomitymi solistami i dyrygentami. Należą do nich między innymi: Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Jacek Kasprzyk, Mark Minkowski, Jan Krenz, Stanisław Skrowaczewski, Placido Domingo, Edita Gruberova.
zdjęcie Anna Lubańska powiększ
Anna Lubańska (mezzosopran)
fot. annalubanska.pl
zdjęcie Rafał Bartmiński powiększ
Rafał Bartmiński
fot. rafalbartminski.pl

Rafał Bartmiński (tenor)

Absolwent wydziału wokalno- aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka. Laureat III miejsca na XI Konkursu Wokalnym im. Ady Sarii w Nowym Sączu. Współpracuje z Teatrem Wielkim - Operą Narodową wykonując główne partie tenorowe: Tamino- "W krainie Czarodziejskiego Fletu" W.A. Mozart, Jontek- "Halka" (dyr.Marc Minkowski), Stefan- "Straszny Dwór" Stanisław Moniuszko, Ismael- "Nabucco" Giuseppe Verdi, Boris- "Katia Kabanova" Leoš Janaček, Pinkerton- "Madama Butterfly" Gioacomo Puccini, Madwoman- "Curlev River" Benjamin Britten czy Tamburmajor- "Wozzeck" Alban Berg. Jako czołowy wykonawca partii tenorowych w wystąpił w oratoriach Krzysztofa Pendereckiego- "Te deum", "Kosmogonia" i "Credo", VII Gates of Jerusalem, "Polish Requiem". Artysta stale współpracuje z większością najlepszych orkiestr i filharmonii m.in.: Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia (NOSPR), Simfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową. Współpracuje ze znakomitymi dyrygentami takimi jak: Gabriel Chmura, Teodor Currentzis, Miguel Gomez-Martinez, Tomas Hanus, Mariss Jansons, Jacek Kasprzyk, Hannu Lintu, Marc Minkowski, Tadeusz Wojciechowski, Krzysztof Penderecki, Andrzej Straszyński, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski oraz Alberto Zedda, a także z reżyserami: David Alden, Dmitri Tcherniakov, MariuszTreliński, Jakob Messer, Michał Znaniecki, Krzysztof Warlikowski, Tomasz Konina, Andrzej Domalik, Krzysztof Zanussi, Krystyna Janda.

Piotr Nowacki (bas)

Absolwent Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu prof. W. Zalewskiego. Jeszcze jako student został solistą Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie debiutował w partii Bonzy w operze „Madama Butterfly” G. Pucciniego. Finalista Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. H. Gabora „Belvedere” w Wiedniu oraz Konkursu im. L. Pavarottiego w Filadelfii. Występuje na scenach światowych teatrów, m.in. w Teatro alla Scala oraz w Lyric Opera w Filadelfii. Jest solistą w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. W swoim bogatym repertuarze posiada m.in. partie z oper: „Borys Godunow” M. Musorgskiego, „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego, „Tosca” G. Pucciniego, „Lombardczycy”, „Rigoletto”, „Otello” G. Verdiego, „Parsifal” R. Wagnera, „Straszny dwór” i „Halka” S. Moniuszki, „Król Roger” K. Szymanowskiego, „Don Giovanni” i „Wesele Figara” W.A. Mozarta. Artysta jest również znakomitym śpiewakiem oratoryjnym. Brał udział w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych. Występował z takimi dyrygentami jak: V. Fedoseyev, J. Neschling, K. Penderecki, G. Rozhdestvensky, N. Santi, J. Semkow, S. Skrowaczewski. Na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej można było go podziwiać w „Strasznym dworze” S. Moniuszki jako Skołubę (reż. R. Skolmowski), w operze kameralnej „Pimpinone, albo nierówne małżeństwo” G.P. Telemanna jako pana Pimpinone’a (reż. A. Korytkowska-Mazur), natomiast w „Czarodziejskim flecie” W.A. Mozarta kreował role Sarastra i Przemawiającego (reż. J. Marszewski).
zdjęcie Piotr Nowacki powiększ
Piotr Nowacki (bas)
fot. J. Multarzyński
powiększ
Chór Filharmonii Krakowskiej
fot. Adam Golec

Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Powstał w 1945 roku. Od 1950 uzyskał status zespołu zawodowego, a poczynając od I nagrody otrzymanej w 1951 roku na I Festiwalu Muzyki Polskiej w Warszawie, zyskiwał coraz większe uznanie artystyczne. Chór ma w swoim repertuarze zarówno utwory oratoryjne, jak i a cappella od XVII wieku do czasów współczesnych. Zespół brał udział w wielu renomowanych festiwalach polskich: Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Gaude Mater w Częstochowie i zagranicznych: Festival de La Chaise-Dieu, Sagra Musicale Umbra, Maggio Musicale Fiorentino, Holland Festival, Edinburg Festival, Flanders Festival, Biennale in Venice, Festival Gulbenkian de Musica, Festival Internazionale de Baalbeck, Festival van Vlaanderen, Festival de Lyon, Helsingfors Festspel, Festival d’Art Sacré de Paris, Internazionales Brucknerfest Linz, Festival Internazionale di Roma, Festival Europäischer Musik, Eurofestival Religieuze Muziek Maastricht, Tamperen Savel Festival, Uluslararasi Istanbul Festivali, Athens Festival, Festival de Berlioz, Salzburger Festspiele.
zdjęcie orkiestry Sinfonia Iuventus powiększ
Zdjęcie zostało wykonane w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie
Fot. Piotr Banasik

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
im. Jerzego Semkowa

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy Jerzego Semkowa, jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich. Utworzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na mocy rozporządzenia z 1 października 2007 roku, jest państwową instytucją kultury. Głównym jej celem jest stworzenie młodym muzykom szansy na debiut orkiestrowy i przygotowanie ich do pracy w podobnych zespołach zawodowych. W skład Orkiestry wchodzą najzdolniejsi absolwenci akademii muzycznych, którzy nie ukończyli 30 lat.
zdjęcie Kirill Karabits powiększ
Dyrygent - Kirill Karabits

Dyrygent - Kirill Karabits

Pełni funkcję głównego dyrygenta Bournemouth Symphony Orchestra, z którą regularnie dokonuje nagrań cieszących się uznaniem międzynarodowej krytyki i występuje podczas festiwalu BBC Proms. Ponadto, w sezonie 2019–2020, wraz z orkiestrą wziął udział w koncertach poświęconych twórczości L. van Beethovena w Barbican Centre. Współpracował z wieloma wiodącymi zespołami z Europy, Azji i Ameryki Północnej, m.in. z orkiestrami symfonicznymi z Cleveland, Filadelfii, San Francisco, Chicago, Dallas, Minnesoty, Pittsburgha, Baltimore i Saint Louis, a także z Münchner Philharmoniker, Orchestre National de France, Philharmonia Orchestra, Wiener Symphoniker, Rotterdam Philharmonic Orchestra, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, Orchestra Filarmonica del Teatro La Fenice, BBC Symphony Orchestra, Bamberger Symphoniker, Orchestre national du Capitole de Toulouse, Antwerp Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Praską Radiową Orkiestrą Symfoniczną. Specjalizuje się w repertuarze operowym. Poprowadził szereg spektakli, m.in. na deskach Deutsche Oper Berlin i Opernhaus Zürich (Borys Godunow M. Musorgskiego), Staatsoper Stuttgart (Śmierć w Wenecji B. Brittena), Staatsoper Hamburg (Madama Butterfly G. Pucciniego). Jako dyrektor muzyczny Deutsches Nationaltheater und Staatskapelle Weimar w latach 2016–2019 dyrygował entuzjastycznie przyjętymi inscenizacjami Śpiewaków norymberskich i Tannhäusera R. Wagnera oraz Wesela Figara, Don Giovanniego i Così fan tutte W.A. Mozarta. Pełni funkcję dyrektora artystycznego I, CULTURE Orchestra. Otrzymał tytuł Dyrygenta Roku podczas Royal Philharmonic Society Music Awards 2013.

Galeria

1/4

Powiązane Aktualności

1/4